Czy warto mierzyć temperaturę ciała?

Do artykułu dołączyłam dla Was kalendarzyk, w którym możecie zapisywać codzienne pomiary temperatury i obserwować zmiany w organizmie. Najlepiej go wydrukować i systematycznie wypełniać. Dodatkowo do kalendarzyka dołączone zostały wskazówki, jak wykonywać pomiary, gdzie i w jakim celu. Znajdziecie go na końcu artykułu, po kliknięciu w obrazek 🙂

Czy ktoś jeszcze pamięta, jak się mierzy temperaturę ciała?

Pamiętam czasy rtęciowych termometrów. Mama dotykała czoła, wsadzała termometr pod pachę i kazała leżeć 10 minut. Po tym czasie sprawdzałyśmy temperaturę- zazwyczaj kończyło się gorączką. Każdy dzieciak wtedy wiedział, że temperatura powyżej 37 stopni C nie była dobrą wiadomością.

Dzisiaj na pytanie, kiedy ostatnio mierzyłam temperaturę ciała sięgam pamięcią do czasu dzieciństwa. I to jest błąd!

Jakie są zakresy temperatur?

Zakresy temperatur porannych
Temperatura obniżona <36,6 stopni C
Temperatura w normie 36,6-36,8 stopni C
Stan podgorączkowy 37,5-38 stopni C
Gorączka >38 stopni C

Temperatura ciała może się różnić u każdego człowieka. Są to nieznaczne zmiany, ale często unikatowe dla danej osoby. Temperatura ciała zmienia się w ciągu dnia i życia. Zależy od wielu czynników między innymi od:

  • aktywności fizycznej,
  • pory dnia,
  • wieku- wyższa u dzieci i noworodków,
  • spożytego posiłku,
  • cyklu miesiączkowego u kobiet.

Temperatura ciała różni się także w zależności od miejsca odczytu. Pod pachą jest niższa niż w jamie ustnej.

Czy monitorowanie temperatury ciała jest ważne w życiu kobiety?

Każda kobieta powinna być ekspertem w dziedzinie funkcjonowania swojego organizmu. Myślę, że znajomość cyklu menstruacyjnego, który jest nieodłącznym i często koszmarnym elementem naszego życia, powinien być nam znany bardzo dobrze. Najczęściej to tylko kobiety starające się o dziecko, praktykują prowadzenie kalendarzyków, wiedzą co i jak na temat hormonów, zmian w organizmie i temperatury ciała.

Często takie niewielkie obserwacje naszego organizmu oraz pomiary temperatury ciała są w stanie szybko i samodzielnie rozpoznać nieprawidłowości.

W czasie całego cyklu menstruacyjnego temperatura ciała ulega zmianom. Cykl miesiączkowy dzieli się na dwie fazy – pierwsza faza pęcherzykowa zwana folikularną i druga faza zwana lutealną.

  1. Pierwsza część cyklu – czyli faza folikularna nazywana jest też fazą niskich temperatur. W tych dniach wzrasta poziom estrogenu, który warunkuje dobre samopoczucie, lepszą koncentrację i oczywiście niższą temperaturę ciała
  2. Owulacja – tutaj obserwuje się wzrost temperatury ciała nawet o 0,5 stopnia C.
  3. Druga część cyklu to faza lutealna. W tej fazie dochodzi do wzrostu temperatury ciała, w związku z wyższym poziomem hormonów płciowych. W tej fazie wzrasta poziom drugiego hormonu- progesteronu. Kobiety w tym okresie mają gorsze samopoczucie, większą drażliwość, spadek libido i pogorszenie kondycji skóry. Szczególnie obserwowana jest wyższa temperatura dłoni.

Do daje kobiecie mierzenie temperatury ciała?

Kobiety szczególnie te starające się o dziecko dzięki pomiarom temperatury ciała i dokładnym obserwacjom cyklu menstruacyjnego są w stanie rozpoznać, kiedy występuje u nich owulacja. Jest to dobra metoda na naturalne planowanie ciąży.

Jakie nieprawidłowości może wykryć kobieta poprzez mierzenie temperatury ciała?

Często robiąc pomiary temperatury ciała, kobieta może wykryć wiele nieprawidłowości takich jak:

  • niedoczynność tarczycy,
  • niedokrwistość,
  • niedoczynność przysadki,
  • niedobory hormonów.

Często brak wzrostu temperatury ciała może świadczyć o cyklach bezowulacyjnych, które są przyczyną problemów z zajściem w ciąże. Dodatkowo zaburzenia temperatury ciała związane są z hiperandrogenizmem, co może mieć związek z zespołem policystycznych jajników.

Podsumowanie

Myślę, że kontrolowanie temperatury ciała to prosty i tani sposób, aby zaobserwować swój organizm. Nie potrzeba dużo czasu – zaledwie 10 minut dziennie. Często zaburzenia temperatury nie mówią nam zbyt wiele, ale mogą być wskazówką, że coś dzieje się nie tak.

Kliknij w obrazek, aby pobrać dokument.

Bibliografia

  1. https://www.webmd.com/first-aid/normal-body-temperature#2
  2. Kei Nagashima: Thermoregulation and menstrual cycle. Temperature (Austin). 2015 Jul-Sep; 2(3): 320–321.
  3. Rashmi Mullur, Yan-Yun Liu,  Gregory A.: Thyroid Hormone Regulation of Metabolism. Physiol Rev. 2014 Apr; 94(2): 355–382.
  4. Simić N1, Ravlić A.: Changes in basal body temperature and simple reaction times during the menstrual cycle. Arh Hig Rada Toksikol. 2013;64(1):99-106
  5. Nicotra M. : Hormony, 2019
  6. Geneva II, Cuzzo B, Fazili T, Javaid W: Normal Body Temperature: A Systematic Review. Open Forum Infect Dis. 2019 Apr 9;6(4):ofz032.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *