Kiedy bieganie odchudza? Biegaj kilometry i trać centymetry

,,Czy bieganie odchudza” to najczęściej pojawiające się pytanie skierowane do biegaczy oraz dietetyków. W tym artykule chcę opisać, na czym polega odchudzanie i czy bieganie może być skutecznym narzędziem w redukcji masy ciała.

Zacznijmy od początku

REDUKCJA MASY CIAŁA- NA CZYM POLEGA?

Aby schudnąć należy być na ujemnym bilansie kalorycznym. Koniec kropka. Chodzi o to, aby energia spożyta w ciągu dnia była niższa niż energia wydatkowana. Nie ważne czy leżymy czy biegamy, możemy chudnąć bez wychodzenia z domu!

Jeżeli mamy ujemny bilans kaloryczny to stopniowo redukujemy masę ciała. I na tym właściwie (w bardzo dużym skrócie) polega odchudzanie.

Podczas redukcji masy ciała jemy mniej niż potrzebujemy.

W JAKI SPOSÓB BIEGANIE ODCHUDZA?

Bieganie jest bardzo energochłonnym sportem, podczas którego dochodzi do spalania dużej ilości energii.

Kobieta o masie ciała 55kg, biegająca około 30 minut w średnim tempie, spala ponad 300kcal (jeżeli chcesz obliczyć, ile ty spalasz podczas biegu, możesz skorzystać z kalkulatora, który obliczy średnią ilość energii spalanej podczas treningu)

W związku z tym każda aktywność, w tym także bieganie, pogłębia deficyt kaloryczny, który sprzyja redukcji masy ciała.

KIEDY BIEGANIE PRZYNOSI EFEKTY?

Bieganie przynosi efekty, który jest połączone ze zdrowym odżywieniem i odpowiednią regeneracją. Więcej na temat odżywienia możesz przeczytać w moim poprzednim artykule. Należy podkreślić, że jeżeli ktoś chce schudnąć poprzez bieganie, powinien dokładnie wyliczyć swoje zapotrzebowanie kaloryczne i ustalić tak dietę, aby minus kaloryczny nie był zbyt duży. Podsumowując bieganie musi być połączone ze zdrowym odżywieniem, a deficyt kaloryczny nie może być zbyt duży.

DLACZEGO BIEGANIE JEST KORZYSTNE W REDUKCJI MASY CIAŁA?

Im większy wydatek energetyczny tym niższy ujemny bilans kaloryczny można zastosować i wyższa jest kaloryczność diety oraz mniejsze ryzyko niedoborów pokarmowych. Jeżeli ktoś chce schudnąć bez aktywności fizycznej, często dieta jest dość niskokaloryczna i może by niedoborowa.

Dlatego warto włączyć ulubioną i przyjemną dla nas aktywność fizyczną do diety, aby móc redukować masę ciała i jeść znacznie więcej.

BIEGAM DUŻO, ALE NIE CHUDNĘ. DLACZEGO?

Jeżeli włączyłeś/aś bieganie do życia, a waga cały czas wskazuje ten sam wynik to oznacza, że nadal nie jesteś na ujemnym bilansie kalorycznym. Prawdopodobnie wraz ze zwiększenie aktywności fizycznej, zwiększyłeś/aś spożycie pokarmów. Jest to najczęstsza przyczyna.

Inną przyczyną może być zmiana składu ciała- spadek tkanki tłuszczowej i wzrost masy mięśniowej. W takim przypadku przydatna można się okazać analiza składu ciała, która pokazuję procentową i liczbową zawartość tkanki tłuszczowej i mięśniowej. Skuteczne może się okazać robienie obiadów obwodów centymetrem lub nawet robienie zdjęć, aby porównywać wygląd sylwetki.

PODSUMOWANIE

Bieganie może okazać się przyjemną formą na redukcję masy ciała. W połączeniu ze zdrową dietą, może okazać się skuteczniejsze w kształtowaniu sylwetki niż zastosowanie samej diety. Dodatkowo bieganie może (w mniejszym niż w przypadku sportów siłowych) zwiększyć zawartość tkanki mięśniowej.

Myślę, że być może pokochasz bieganie, tak jak ja!

Na moim Instagramie możesz śledzić, jak wygląda życie Biegacza od strony kuchni i nie tylko.

Jak potrzebujesz pomocy w obliczeniu zapotrzebowania to pisz!

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *