Styl życia, a niedoczynność tarczycy i choroba Hashimoto

Dzisiaj krótko o stresie i jego wpływie na nasz organizm. O tym jak wygląda życie, każdy się przekonał- pośpiech, ciągły brak czasu, mniej snu niż powinno go być, mniej przyjemności dla siebie. Można by powiedzieć takie czasy. Ale… nie chce tego powiedzieć, bo to nasz wybór. To my wybieramy jak spędzamy czas, ile śpimy, ile pracujemy. Fakt nie przestaniemy pracować, bo tarczyca, nie dostaniemy 4 godzin dnia więcej (chociaż bym chciała), ale to jak stres wpłynie na nasze życie –wpływ mamy.

Przecież to my wybieramy czy pójdziemy spać o godzinie 22, czy do północy będziemy oglądać serial. Czy czasem nie jest tak, że odkładamy wszystko na ostatnią chwilę, żeby potem robić wszystko w pośpiechu i stresie?

Stres może wpłynąć negatywnie na nasz układ odpornościowy i pogorszyć funkcjonowanie tarczycy, co na pewno zaobserwujesz w wynikach badań. W niedoczynności tarczycy często źle się czujemy i jest to jeden z objawów choroby. Ale to jak funkcjonujemy na co dzień może poprawić nasze samopoczucie, czyli prosto mówiąc nasz styl życia.

Jak wiadomo w organizmie wszystko jest powiązane i może mieć na siebie wpływ. Tarczyca związana  jest z nadnerczami. Nadnercza w stanie stresu uwalniają kortyzol, który działa niekorzystnie na tarczycę, gdy jest on stale uwalniany.  Taki przewlekły stres może spowalniać metabolizm, przyczynić się do wzrostu masy ciała (ile osób zjada słodycze lub słone przekąski w stresie?) , zmniejsza konwersje T4 do T3, zwiększa poziom rT3. Dodatkowo stres utrudnia wyregulowanie hormonalne, co już na pewno wiele z was zaobserwowało w wynikach badań.

Ale jak zminimalizować stres i wspomóc tarczycę?

Przede wszystkim warto zadbać o jakość snu. Nie zapominaj, że właśnie podczas snu dochodzi do regeneracji naszego organizmu. I te 7-8 godzin dziennie snu przyniesie więcej korzyści niż mógłbyś/mogłabyś się spodziewać. Warto 30 minut przed snem zrobić coś relaksującego- poczytać książkę, wziąć spokojną kąpiel lub posłuchać muzyki. Odpoczynek w trackie snu sprawi, że tarczyca się odwdzięczy, a ty będziesz mieć więcej energii następnego dnia.

Znaleźć sposób, w który się relaksujesz. Warto nawet 10 minut dziennie poświęcić na coś przyjemnego. Może spacer, książka albo spotkanie się z przyjaciółmi?

Włącz do życia ulubioną dla ciebie aktywność fizyczną. Nie musi to być ciężki bieg 10 kilometrowy lub godzina ciężkiego treningu na siłowni. Ważne, aby aktywność była czymś, co robisz z przyjemnością i która przyniesie Ci radość.  Nie dość że wpłynie to pozytywnie na samopoczucie poprzez wydzielanie różnych hormonów, to dodatkowo przy okazji może pomóc w utracie zbędnych kilogramów. To co może rower z przyjaciółką? 😉

Zadaj o swoją dietę- pamiętaj o regularnych posiłkach, nie jedz w pośpiechu, ogranicz w diecie cukry proste i produkty o dużej zawartości tłuszczów tych niekorzystnych pochodzących z Fast foodów, słodyczy, słonych przekąsek. Pamiętaj o warzywach i owocach, pełnoziarnistych produktach zbożowych i zdrowych tłuszczach.

Mam nadzieję, że te proste rzeczy są realne do wprowadzenia w życie. Pamiętaj, że nawyki nie tylko żywieniowe, ale i te dotyczące stylu życia należy stopniowo wprowadzać w życie i utrwalać. Na pewno polepszą jakość życia, a już po miesiącu zobaczysz, że niby nic a jednak efekty są.

Więcej na temat diety już wkrótce na blogu. Do tego czasu zadbaj o siebie i swój spokój. 😉

Jak masz pytania na temat diety lub stylu życia w zaburzeniach pracy tarczycy- napisz 🙂

Join the Conversation

  1. Avatar

1 Comment

  1. Mam niedoczynność tarczycy i kamicce nerkową szczawiową wapniową proszę panią o pomoc bo niewiem jak mam się odżywiać i pogodzić te dwie choroby razem pukałam do różnych drzwi i nigdzie nie otrzymałam fachowej pomocy dziękuję pozdrawiam

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *